Εξώδικο της Air Mediterranean κατά του MIIR και της «Εφ.Συν.»
Η απάντηση του MIIR
19/8/2025
Σε συνέχεια της έρευνας «Τα Μεσογειακά Φτερά του Υποκόσμου» (2/8/2025) του MIIR και της «Εφ.Συν.», λάβαμε εξώδικη διαμαρτυρία από την αεροπορική εταιρεία AIR MEDITERRANEAN, με την οποία αυτή διαμαρτύρεται αναφέροντας τα ακόλουθα:
” Το εν λόγω δημοσίευμα σας βρίθει προσβλητικών χαρακτηρισμών και αναληθειών σε βάρος της εταιρείας μας και παριστά προς το αναγνωστικό σας κοινό ότι τάχα η εταιρεία μας όχι μόνο συνεργάζεται με καταζητούμενους διακινητές όπλων, ναρκωτικών και μεταναστών σε Συρία και Λιβύη αλλά ότι και η ίδια η εταιρεία μας είναι δήθεν αναμεμιγμένη σε απάτη και υπεξαίρεση!
– Μεταξύ άλλων, το δημοσίευμά σας προβαίνει στους ακόλουθους ψευδείς και συκοφαντικούς ισχυρισμούς και διαδόσεις, αποδίδοντας στην εταιρεία μας ότι:
Αποτελεί μέρος του υποκόσμου και συνδέεται με καταζητούμενους διακινητές όπλων, ναρκωτικών και μεταναστών σε Συρία και Λιβύη (βλ. ήδη αναφερόμενο τίτλο και υπότιτλο δημοσιεύματος),
-Συνδέεται με τον, κατά το εν λόγω δημοσίευμα, καταζητούμενο από το FBI για παράνομη διακίνηση όπλων και ξέπλυμα χρήματος Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρ (Mohamad Majd Deiry) « Γιατί ένας Σύρος έμπορος όπλων με εκκρεμές σε βάρος του διεθνές ένταλμα σύλληψης και με έναν φυγόδικο από τις ελληνικές αρχές συνεργάτη μιλάει εξ ονόματος μιας ελληνικής αεροπορικής εταιρείας στη Συρία; Και ποια είναι η Air Mediterranean που εκτελούσε ήδη επί καθεστώτος Ασαντ πτήσεις στη Δαμασκό, όταν καμιά άλλη ευρωπαϊκή εταιρεία δεν το έκανε;»,
-Εμπλέκεται σε μια σκοτεινή και παράνομη ιστορία «Το Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR), μαζί με δημοσιογράφους των Siraj/Daraj (Συρία), L΄ Espresso (Ιταλία) και VoxEurope (Βέλγιο), ξετυλίγει το κουβάρι μιας υπόθεσης που θα μπορούσε να αποτελεί σενάριο νουάρ ταινίας, αλλά δεν είναι. Πρόκειται για μια σκοτεινή ιστορία που διαδραματίζεται σε Ελλάδα, Κύπρο, Συρία, Λιβύη, Ιταλία, Λίβανο και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου συμβαίνουν γεγονότα τα οποία θέτουν προ των ευθυνών τους τις ελληνικές και τις ευρωπαϊκές αρχές», «Περιλαμβάνει, δε, την οικογένεια ενός πασίγνωστου Λιβανέζου επιχειρηματία, έναν ενδοεταιρικό και ενδοοικογενειακό εμφύλιο, καταγγελίες για κακοδιαχείριση και οικονομικές ατασθαλίες, συναλλαγές μέσω Κύπρου, έναν καταζητούμενο για εμπόριο όπλων, αλλά και έναν καταδικασμένο για εμπόριο ναρκωτικών που συνδέεται με την παράνομη διακίνηση μεταναστών από και προς τη Λιβύη»,
-Συνεργάζονταν κατά το 2022 με κάποιον ναρκέμπορο «Η «επιβίβαση»· του ναρκεμπόρου»
«Τον Σεπτέμβριο του 2022 εγκαθίσταται στην Αθήνα και ξεκινά να εργάζεται στην εταιρεία ως εμπορικός διευθυντής ο Σύρος Εϊγιάντ Εσλίμ (Eyad Esleem), άνθρωπος που φέρεται να τα έχει καλά με το ευρύτερο περιβάλλον του Ασαντ»,
-Κατά πάσα πιθανότητα η εταιρεία μας λειτουργούσε με μη νόμιμο τρόπο κατά το διάστημα των ιπτήσεων μας από τη Δαμασκό και τη Βεγγάζη προς Αθήνα «Στο σημείο αυτό εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τους ελέγχους που έγιναν (;) από τις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές, οι οποίες επέτρεψαν αυτή τη συνεργασία και αυτό το δρομολόγιο, αλλά και τις ευθύνες του ίδιου του αερομεταφορέα. Και αυτό για τους εξής λόγους:» καθότι «Τον Σεπτέμβριο του 2022 εγκαθίσταται στην Αθήνα και ξεκινά να εργάζεται στην εταιρεία ως εμπορικός διευθυντής ο Σύρος Εϊγιάντ Εσλίμ (Eyad Esleem), άνθρωπος που φέρεται να τα έχει καλά με το ευρύτερο περιβάλλον του Ασαντ», « Η Freebird, με γραφεία στη Δαμασκό και στο Ντουμπάι, εκτός από πρακτορείο για την Air Mediterranean, αποτελεί πρακτορείο για την Cham Wings Airlines (Flycham). Τη διαβόητη συριακή εταιρεία που εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Συρίας και Λιβύης, που εμπλέκεται σε παράνομη διακίνηση μισθοφόρων, μεταναστών και ναρκωτικών και βρίσκεται στη λίστα κυρώσεων του ΟFAC και της Ευρωπαϊκής Ένωσης», «Στη Συρία τα εισιτήρια εκδίδονταν μέσω της σελίδας της Freebird, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές στη χώρα, μέσω του συγκεκριμένου πρακτορείου φέρονται να προμηθεύονταν ενδιαφερόμενοι και πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα», «Παραμένει άγνωστο ποιους ακριβώς επιβάτες εξυπηρετούσε και πώς μπορούσε η εταιρεία να εγγυηθεί ότι δεν θα μετέφερε «άτομα που συνεργάζονταν με το συριακό καθεστώς ή που συμπεριλαμβάνονταν στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ», από τη στιγμή που χρειαζόταν την άδεια της κυβέρνησης Ασαντ για να επιχειρεί. Παραμένει επίσης άγνωστο ποια εχέγγυα υπήρχαν για την ασφάλεια των πτήσεων στον συριακό και λιβυκό εναέριο χώρο», «Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα τι κάνουν οι ελληνικές και οι ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να διασφαλίσουν πως ο ελληνικός αερομεταφορέας και οι συνεργάτες του, αλλά και άλλες εταιρείες, δεν εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες και δεν διακινδυνεύεται ασφάλεια των επιβατών»,
-Η εταιρεία μας είναι δήθεν αναμεμιγμένη σε απάτη και υπεξαίρεση ύψους 6,61 εκατομμυρίων ευρώ «Στο Δ.Σ. της Αir Mediterranean βρέθηκαν από το 2018 ώς το 2021 δύο άτομα που σχετίζονταν με τη λιβανέζικη τράπεζα Levant Investment Bank (Libank), η οποία επένδυσε κεφάλαια στην εταιρεία. Σήμερα, ωστόσο, η τράπεζα φέρεται να κατηγορεί την Air Mediterranean και συγκεκριμένα τους Ανδρέα και Τζορτζ Χάλλακ για απάτη και υπεξαίρεσηύψους 6,61 εκατ. Ευρώ», ενώ πιο κάτω «Ως προς τη διαμάχη με τους Ανδρέα και Τζορτζ Χάλλακ, η Libank επιβεβαιώνει πως έχει κινηθεί δικαστικά κατά των δύο αντρών, αλλά και της Νάντα Χάλλακ, «για οργανωμένη εγκληματική απάτη» κατά της τράπεζας. Ενημερώνει ότι «πέτυχε την παραπομπή από εισαγγελέα και την έκδοση διεθνούς εντάλματος σύλληψης για τους Τζορτζ και Ανδρέα Χάλλακ». Η Air Mediterranean δεν απάντησε σε κανένα από τα ερωτήματά μας»,
-Οι George Hallak, Andrew Hallak και οι κύριοι συνεργάτες τους, μεταξύ άλλων, «πλαστογραφούσαν τα οικονομικά και λειτουργικά βιβλία και αρχεία της Air Mediterranean», «το δηλωτικό επικίνδυνων εμπορευμάτων φορτίου παραποιείται και τα πραγματικά δεδομένα αποκρύπτονται από όλες τις αρχές» και καταγγέλλονται «σοβαρές παραβάσεις των οικονομικών, εμπιστευτικών, ασφαλιστικών και επιχειρησιακών καθηκόντων».
Το εν λόγω δημοσίευμα είναι πολλαπλώς ψευδές και συκοφαντικό, μεταξύ άλλων, για τους ακόλουθους λόγους:
-Η εταιρεία μας από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα λειτουργεί πάντοτε με νόμιμες άδειες από τις αρμόδιες αρχές και συμμορφούμενη πλήρως με το νόμο και τις εγκυκλίους της εποπτεύουσας αυτήν Α.Π.Α., όπως πράξαμε και για τη διενέργεια των πτήσεων μας στην Συρία και τη Λιβύη το 2023 αλλά και φέτος. Εξάλλου, όπως είναι γνωστό, το 2023 η εταιρεία μας δεν ήταν η μόνη Ελληνική εταιρεία, η οποία πραγματοποίησε πτήσεις στη Συρία! Έλεγχος νομιμότητας των ταξιδιωτικών εγγράφων των επιβατών πραγματοποιείται πάντοτε από συνεργαζόμενη με την εταιρεία μας εταιρεία παροχής επίγειας εξυπηρέτησης σε συνδυασμό με τις κατά τόπους αρμόδιες αστυνομικές, τελωνειακές και μεταναστευτικές αρχές, και συνεπώς ούτε από την ίδια την αεροπορική εταιρεία αλλά ούτε από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.). Τα ανωτέρω, εξάλλου, αναφέρονται και στο εν λόγω δημοσίευμα «Στην Ελλάδα η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας διαβεβαίωσε πως η AirMediterranean παρείχε τα απαιτούμενα έγγραφα για να λάβει την άδεια διεξαγωγήςπτήσεων, ενώ πρόσθεσε πως η ΑΠΑ δεν φέρει ευθύνη για τον έλεγχο των επιβατών ή των αγαθών που εισέρχονται ή διέρχονται από τη χώρα».
-Ουδεμία σχέση έχει η εταιρεία μας με τον αναφερόμενο ως καταζητούμενο από το FBI Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρ (Mohamad Majd Deiry), και ουδεμία εξουσιοδότηση του δόθηκε από εμάς να εμφανισθεί και να μιλήσει για λογαριασμό της εταιρείας μας κατά την άφιξη της πρώτης πτήσης μας την 30 Ιουνίου 2025 στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Δαμασκού, ενώ είναι εντελώς αναληθές ότι είναι πρόεδρος της εταιρείας Arkhos. Σε σχετικό ερώτημά μας για την παρουσία του στη εν λόγω εκδήλωση, πληροφορηθήκαμε ότι αποτελεί σύμβουλο της εν λόγω εταιρείας για αεροπορικά θέματα.
-Κατά τη διάρκεια των πτήσεων μας στη Συρία και τη Λιβύη από τον Μάρτιο μέχρι τον Οκτώβριο 2023, τόσο η αναφερόμενη στο εν λόγω δημοσίευμα εταιρεία Freebird, η οποία πράγματι εξέδιδε εισιτήρια για λογαριασμό μας, όπως και πολλά άλλα ταξιδιωτικά πρακτορεία, τα οποία πωλούν εισιτήρια για τις πτήσεις της εταιρείας μας, όσο και ο Εϊγιάντ Εσλίμ (Eyad Esleem) δεν ήταν σε κάποια λίστα κυρώσεων, όπως εξάλλου αναφέρει και το εν λόγω δημοσίευμα «Από το 2024 o Mahmoud Al-Daj, ο όμιλος Al-Daj, η Freebird και η Al-Ta’ir βρίσκονται στη λίστα κυρώσεων του OFAC και της Ευρωπαϊκής Ένωσης» και συνεπώς οι συναλλαγές μας ήταν απόλυτα νόμιμες. Από τον Οκτώβριο 2023 ουδεμία συναλλαγή έχουμε με τους ανωτέρω.
Μοναδικός στόχος της εταιρείας μας, τόσο το 2023 όσο και σήμερα, είναι με τις πτήσεις μας στη Συρία να προσφέρουμε βολική συνδεσιμότητα στους επιβάτες μας που προσπαθούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, να δουν την οικογένειά τους ή να κάνουν δουλειές. Είμαστε περήφανοι που μπορούμε να επανασυνδέσουμε τη Συρία με τον κόσμο σε αυτή τη νέα εποχή της χώρας και οι επιβάτες μας εκτιμούν τις προσπάθειές μας. Η προσπάθεια ψευδούς σπίλωσης μιας τόσο έντιμης προσπάθειας με αυτό το άρθρο είναι καταδικαστέα.
Επιπλέον, ουδεμία σχέση έχουμε με την εκ μέρους τους ίδρυση τουριστικού πρακτορείου στην Ελλάδα.
-Οι αναφερόμενοι στο εν λόγω δημοσίευμα λιβανέζικη τράπεζα Levant Investment Bank (Libank) και Φάντι Ηλίας Χάλλακ δεν αποτελούν μετόχους της εταιρείας μας, όπως αναληθώς αναγράφεται.
Επιπλέον, όλες οι εκ μέρους τους εναντίον μας κατηγορίες για δήθεν απάτη, υπεξαίρεση και δήθεν παραποίηση των οικονομικών στοιχείων της εταιρείας μας, αποτελούν εντελώς αβάσιμες και μη νόμιμες κατηγορίες στα πλαίσια υφιστάμενης μεταξύ μας μακροχρόνιας αντιδικίας, κατηγορίες τις οποίες δυστυχώς υιοθετεί αβίαστα το εν λόγω δημοσίευμά σας. Είναι απολύτως αληθές ότι η αφενός προαναφερόμενη Libank επιχείρησε και στην Ελλάδα να πείσει τις δικαστικές αρχές για όλα τα παραπάνω, αλλά η υποβληθείσα έγκλησή της απορρίφθηκε τελεσίδικα δυνάμει σχετικής διάταξης του Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, κάτι που γνωρίζει και έτσι προφανώς αποφάσισε να προσπαθήσει και σε ποιο «οικείο» και «προσιτό» περιβάλλον, όπως είναι η χώρα της έδρας της, ο Λίβανος.
Όμως και κατά του Φάντι Ηλία Χάλλακ, ο οποίος απομακρύνθηκε από τη θέση του Διευθύνοντα Συμβούλου της εταιρείας μας, λόγω ενεργειών και παραλείψεών του, οι οποίες ζημίωσαν οικονομικά την εταιρεία μας, έχουν ήδη ασκηθεί εγκλήσεις και από την εταιρεία μας για παράνομες ενέργειές του. Εξάλλου, σύμφωνα με ήδη εκδοθείσα απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, έχει απαγορευθεί στον Φάντι Ηλία Χάλλακ η αποστολή σε τρίτους δημοσιεύσεων και υπερσυνδέσμων που αφορούν τον George Hallak και ко τις δραστηριότητές του.
Επειδή, συνεπώς, το επίμαχο δημοσίευμα είναι αναληθές και συκοφαντικό για την εταιρεία μας, δεδομένου ότι μας παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, εντελώς αναληθώς και αναπόδεικτα ως δήθεν αποτελούντες μέρος του υποκόσμου, συναλλασσόμενους με καταζητούμενους διακινητές όπλων, ναρκωτικών και μεταναστών, αποδίδοντάς μας αναπόδεικτα σοβαρές κατηγορίες και για οικονομικά ζητήματα.
Για τους λόγους αυτούς και με επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας, διαμαρτυρόμαστε εντονότατα για το ως άνω βαρύτατα αναληθές, προσβλητικό και συκοφαντικό δημοσίευμα σε βάρος της εταιρείας μας.”

Η απάντηση του MIIR και των συντακτών της έρευνας
- Με πραγματική έκπληξη διαβάσαμε την εξώδικη διαμαρτυρία της Air Mediterranean. Προκαλεί εύλογα ερωτηματικά το γεγονός ότι η εταιρεία, όπως και συσχετιζόμενα φυσικά πρόσωπα δεν απάντησαν πριν από τη δημοσίευση σε κανένα από τα ερωτήματα μας παρότι είχαν εύλογο χρονικό διάστημα και αλλεπάλληλες υπομνήσεις από εμάς.
- Το ενδιαφέρον για την αεροπορική ασφάλεια όπως και τις δραστηριότητες μιας αεροπορικής εταιρείας, που διαχειρίζεται τη μεταφορά χιλιάδων πολιτών και αγαθών, είναι προφανές πεδίο της δημοσιογραφικής έρευνας ως θέμα δημόσιου συμφέροντος.
- Στο εξώδικο η εταιρεία επιβεβαιώνει τα περισσότερα σημεία της έρευνας μας, κάνοντας αυτούσιες αναφορές στο κείμενό μας.
- Καταγράφουμε το γεγονός ότι η εταιρεία διαχωρίζει τη θέση της από τον καταζητούμενο του FBI Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι. Εντούτοις, ο κ. Ντέιρι παραβρέθηκε με κάθε επισημότητα στις εκδηλώσεις υποδοχής του αεροσκάφους της Air Mediterranean στις 30/6/2025, ακόμη και δίπλα στον Έλληνα πρέσβη, ενώ μίλησε ως εκπρόσωπος της Air Mediterranean για τα νέα της δρομολόγια, τόσο από το βήμα του ομιλητή σε εκδήλωση σε ξενοδοχείο της Δαμασκού όσο και προς δημοσιογράφους. Τις δηλώσεις μάλιστα του Ντέιρι, στις οποίες προέβη υπό τον τίτλο του προέδρου του Δ.Σ. της Arkhos, τις αναπαρήγαγε και η ίδια Air Mediterranean στις 30/6/2025 στον επαγγελματικό της λογαριασμό στο Instagram και είναι διαθέσιμες προς το κοινό και τις αρχές να ελέγξουν του λόγου το αληθές.
- Προκαλεί εντύπωση το αντιφατικό γεγονός, ότι ενώ η εταιρεία ισχυρίζεται ότι δεν γνωρίζει καθόλου τoν Ντέιρι, φέρεται να γνωρίζει για τη θέση του στην εταιρεία Arkhos.
- Ακόμα μια επιβεβαίωση της έρευνας μας είναι η παραδοχή της συνεργασίας της εταιρείας με το ταξιδιωτικό πρακτορείο Freebird του Μαχμούντ Αλ Νταζ.
- Η εταιρεία επικαλείται ότι δεν ήταν η μοναδική ελληνική αεροπορική που έκανε πτήσεις από/προς Συρία το 2023. Γραπτή απάντηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) προς το MIIR διαψεύδει αυτόν τον ισχυρισμό. Αν η εταιρεία μας παράσχει στοιχεία που να διαψεύδουν την ΑΠΑ, ευχαρίστως να τα δημοσιεύσουμε.
- Δεν έχουμε καμία πρόθεση να αναμειχθούμε, ούτε να πάρουμε καμία θέση στον ενδοεταιρικό και ενδοοικογενειακό εμφύλιο στον οποίο έχουν ήδη αναφερθεί από το 2023 δημοσιεύματα του ελληνικού και ξένου Τύπου. Ωστόσο οι καταγγελίες που εισφέρει ο κ. Φάντι Ηλίας Χάλλακ είναι σοβαρές, καθώς αφορούν μια αεροπορική εταιρεία της χώρας μας που πετάει σε κρίσιμες γεωπολιτικά περιοχές. Έχουν δε φτάσει σε αρμόδιο δημόσιο φορέα της χώρας όσο και στην Εισαγγελία. Την απάντηση στα παραπάνω θα τη δώσουν οι δικαστικές αρχές σε κάθε περίπτωση.
- Ζητήσαμε από την εταιρεία και τον κ Ανδρέα Χάλλακ να απαντήσει πριν τη δημοσίευση της έρευνας για την ενδοεταιρική διένεξη, την επιστολή με τις καταγγελίες από τον Φάντι Ηλία Χάλλακ και τις κατηγορίες από τη Libank για απάτη και υπεξαίρεση, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση. Ζητήσαμε ακόμη να σχολιάσει αποσπάσματα από την καταγγελτική επιστολή (στα οποία κάναμε αναφορά ως τέτοια στο άρθρο), ωστόσο πάλι δεν λάβαμε απάντηση. Σήμερα πλέον στο εξώδικο η εταιρεία αντικρούει τις κατηγορίες για απάτη, εντούτοις δεν σχολιάζει καθόλου το αίτημα των δικαστικών αρχών του Λιβάνου και την Ερυθρά Αγγελία της Ιντερπόλ για την υπόθεση με τα 6,61 εκ ευρώ.
- Η εταιρεία δεν δικαιούται να μιλάει για δυσφήμιση όταν είχε τον χρόνο να απαντήσει στα ερωτήματά μας για να ξεκαθαρίσει τη θέση της. Θα δημοσιεύσουμε, ωστόσο, σε ένδειξη καλής δημοσιογραφικής πρακτικής, την εκ των υστέρων εξώδικη διαμαρτυρία της, στο ρεπορτάζ μας, ως απάντηση στο δημοσίευμά μας.
- Θυμίζουμε ότι η συγκεκριμένη έρευνα που φέρει την υπογραφή και ξένων συναδέλφων, έχει την έγκριση, υποστήριξη και χρηματοδότηση ενός από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους δημοσιογραφικούς οργανισμούς στην Ευρώπη, του Journalismfund Europe.
- Υπογραμμίζουμε πως τόσο το MIIR , οι συντάκτες αυτής της έρευνας, και η ΕφΣυν δεν έχουμε καμία πρόθεση (και κανένα συμφέρον προφανώς) να δυσφημίσουμε μια ελληνική αεροπορική εταιρεία γνωστών επιχειρηματιών με δεσμούς στη χώρα μας εδώ και χρόνια. Δεχόμαστε την καλοπροαίρετη κριτική και παραμένουμε διαθέσιμοι να ακούσουμε και να παρουσιάσουμε τις τεκμηριωμένες θέσεις της εταιρείας, συνεχίζοντας όμως να ασκούμε το δημοσιογραφικό λειτούργημα με ταυτόχρονη τήρηση των υψηλότερων προτύπων δεοντολογίας, όπως κάνουμε επί σειρά ετών.