Πώς ο αλγόριθμος του Instagram εξαναγκάζει τους χρήστες να αποκαλύπτουν το σώμα τους

Μια αποκλειστική έρευνα της ερευνητικής ομάδας Algorithm Watch σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για τη Δημοσιογραφία Δεδομένων αποκαλύπτει ότι το Instagram δίνει προτεραιότητα σε φωτογραφίες αραιοντυμένων ανδρών και γυναικών, ορίζοντας τη συμπεριφορά των δημιουργών περιεχομένου και τον τρόπο σκέψης 140 εκατομμυρίων Ευρωπαίων χάρη σε ένα “τυφλό σημείο” των Ευρωπαϊκών κανονισμών.

Η Sarah είναι επιχειρηματίας στον κλάδο της διατροφής σε μία μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη (η ονομασία έχει αλλάξει). Η εταιρεία που δημιούργησε επιδιώκει να κάνει τις γυναίκες να νιώθουν άνετα με την διατροφική τους πρόσληψη, ενώ η ίδια συνηγορεί υπέρ της “ενστικτώδους διατροφής”. Όπως πολλοί μικροί ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, η Σάρα στηρίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την προσέλκυση πελατών. Το Instagram, το δεύτερο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης μετά το Facebook, αποτελεί ένα κανάλι προώθησης χωρίς το οποίο, όπως λέει, δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει.

Ωστόσο στο Instagram, που προσανατολίζεται κυρίως σε φωτογραφίες και videos, ένιωσε πως οι φωτογραφίες της δεν έφταναν σε πολλούς από τους 53.000 followers  της, εκτός και αν η φωτογραφία περιελάμβανε πόζα με μαγιό. Πράγματι, στις τέσσερις από τις επτά πιο δημοφιλείς αναρτήσεις του τελευταίου μήνα, ποζάρει με μαγιό. Η Ely Killeuse, συγγραφέας που διαθέτει 132.000 ακολούθους στο Instagram και η οποία δέχτηκε να μιλήσει δημόσια, εξήγησε ότι «σχεδόν όλες» από τις πιο δημοφιλείς φωτογραφίες περιλαμβάνουν εκείνη φορώντας μαγιό ή εσώρουχα.

Μπορεί να συμβαίνει κι αυτό: το κοινό μαζικά να προτιμά να βλέπει τη Σάρα και τη Ely με μαγιό. Αλλά από τις αρχές του 2016 το Instagram οργανώνει τις φωτογραφίες στο newsfeed με τέτοιο τρόπο, ώστε οι φωτογραφίες για τις οποίες ο χρήστης “ενδιαφέρεται περισσότερο, να εμφανίζονται στην κορυφή του feed”. Αν λοιπόν οι άλλες φωτογραφίες που δημοσιεύουν η Sarah και η Ely δεν είναι τόσο δημοφιλείς, αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι δεν εμφανίζονται τόσο πολύ στους ακολούθους τους.

Το ποιες φωτογραφίες εμφανίζονται και ποιες όχι, είναι ζήτημα γούστου. Επιχειρηματίες που βασίζονται στο Instagram για την προσέλκυση πελατών πρέπει να υιοθετούν τους κανόνες που προωθεί η υπηρεσία, προκειμένου να φτάνουν στους πελάτες τους. Ακόμα κι αν αυτοί οι κανόνες δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες στις οποίες έχτισαν τις επιχειρήσεις τους, ή ακόμα και τις αξίες του βασικού κοινού και των πελατών τους.

Αναλύθηκαν 2,400 φωτογραφίες

Για να γίνει αντιληπτό σε ποιες φωτογραφίες δίνει προβάδισμα το Instagram, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για τη Δημοσιογραφία Δεδομένων (European Data Journalism Network) και το AlgorithmWatch ζήτησαν από 26 εθελοντές να εγκαταστήσουν ένα add-on στον browser τους και να ακολουθήσουν επιλεγμένους επαγγελματίες δημιουργούς περιεχομένου. Επιλέξαμε 37 επαγγελματίες από 12 χώρες (14 εκ των οποίων άνδρες) που χρησιμοποιούν το Instagram για να διαφημίζουν μάρκες ή για να προσελκύουν νέους πελάτες για τις επιχειρήσεις τους, που ανήκουν κυρίως στους τομείς του φαγητού, των ταξιδιών, του fitness, της μόδας και των προϊόντων ομορφιάς.

Το add-on αυτόματα ανοίγει την κεντρική σελίδα του Instagram ανά τακτά χρονικά διαστήματα και παρατηρεί ποια posts εμφανίζονται στην κορυφή του newsfeed των εθελοντών, παρέχοντας έτσι μια συνοπτική εικόνα του τί θεωρεί η πλατφόρμα ότι είναι περισσότερο σχετικό προς κάθε εθελοντή.

Αν το Instagram δεν παρεμβαίνει στον αλγόριθμο, η ποικιλία των αναρτήσεων στο newsfeed των χρηστών θα πρέπει να αντιστοιχεί με την ποικιλία των αναρτήσεων των δημιουργών περιεχομένου που ακολουθούν. Και αν το Instagram εξατομικεύει το newsfeed κάθε χρήστη βάσει των προσωπικών του προτιμήσεων, τότε η ποικιλία στο newsfeed θα πρέπει να είναι διαφορετική για κάθε χρήστη. Δεν βρήκαμε όμως να συμβαίνει αυτό.

Μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαΐου, αναλύθηκαν 1737 αναρτήσεις που δημοσιεύτηκαν από τους δημιουργούς περιεχομένου που παρακολουθήσαμε, περιέχοντας 2400 φωτογραφίες. Από αυτές τις αναρτήσεις, 362 ή το 21% αναγνωρίστηκε από ένα υπολογιστικό πρόγραμμα πως περιείχαν εικόνες που έδειχναν γυναίκες με μαγιό ή εσώρουχα ή γυμνόστηθους άνδρες.

Στα newsfeeds των εθελοντών μας, ωστόσο, οι αναρτήσεις με τέτοιες εικόνες συγκροτούσαν το 30% του συνόλου των posts που προέρχονταν από τους ίδιους λογαριασμούς (κάποιες αναρτήσεις εμφανίζονταν περισσότερο από μία φορά).

Οι αναρτήσεις που περιείχαν φωτογραφίες γυναικών με εσώρουχα ή μαγιό ήταν 54% πιο πιθανό να εμφανιστούν στο newsfeed των εθελοντών. Τα posts που περιείχαν φωτογραφίες γυμνόστηθων ανδρών ήταν 28% πιο πιθανό να εμφανιστούν. Αντίθετα, οι αναρτήσεις με εικόνες φαγητού ή τοπίων ήταν 60% λιγότερο πιθανό να εμφανιστούν στο newsfeed.

Τα αποτελέσματα αυτά, που μπορούν να διαβαστούν με λεπτομέρεια σε μία ξεχωριστή σελίδα, περνάνε τους καθιερωμένους ελέγχους στατιστικής σημασίας.

Περιμένοντας έναν έλεγχο

Η στρέβλωση προς τη γυμνότητα μπορεί να μην επηρεάζει όλους τους χρήστες του Instagram. Ενώ ήταν σταθερή και εμφανής για τους περισσότερους εθελοντές, μια μικρή μειοψηφία εξ αυτών έβλεπε αναρτήσεις που αντιστοιχούσαν περισσότερο στην ποικιλία που δημοσιευόταν από τους παραγωγούς περιεχομένου. Είναι πιθανό δηλαδή ο αλγόριθμος του Instagram να προωθεί γενικώς τη γυμνότητα, αλλά η εξατομίκευση και άλλοι παράγοντες να περιορίζουν το φαινόμενο αυτό σε κάποιους χρήστες.

Τα αποτελέσματά μας δεν παρέχουν ένα καθολικό έλεγχο της λειτουργίας του αλγορίθμου του newsfeed στο Instagram. Αποδεικνύουν μόνο όσα συνέβησαν στα newsfeeds των εθελοντών μας. (Μπορείτε να μας βοηθήσετε να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα, εγκαθιστώντας το addon στον browser σας. Θα δημοσιεύουμε ενημερώσει,  καθώς θα λαμβάνουμε περισσότερα στοιχεία). Δίχως πρόσβαση στους διακομιστές εσωτερικών δεδομένων και παραγωγής του Facebook, θα είναι πάντοτε αδύνατο να καταλήξουμε σε οριστικά συμπεράσματα.

Το Facebook δεν απάντησε στις συγκεκριμένες ερωτήσεις μας, αλλά έστειλε μία δήλωση: “Η έρευνα αυτή είναι προβληματική σε πολλά σημεία και φανερώνει μια παρανόηση σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας του Instagram. Ταξινομούμε τις αναρτήσεις στο feed των χρηστών βάσει του περιεχομένου και των λογαριασμών για τους οποίους έχουν δείξει ενδιαφέρον, και όχι τυχαίους παράγοντες όπως η παρουσία μαγιό”.

Ωστόσο εμείς έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι τα ευρήματά μας είναι ενδεικτικά του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί γενικά το Instagram.

Μεγιστοποιώντας τη δέσμευση

Σε μία πατέντα που δημοσιεύτηκε το 2015, μηχανικοί στη Facebook, την εταιρεία που λειτουργεί το Instagram, εξηγούσαν με ποιον τρόπο το newsfeed θα μπορούσε να επιλέγει σε ποιες φωτογραφίες να δώσει προτεραιότητα. Όταν ένας χρήστης δημοσιεύει μια εικόνα, αυτή αναλύεται επιτόπου, σύμφωνα με την πατέντα. Η ανάλυση των φωτογραφιών γίνεται με μια «μέθοδο μέτρησης της ενασχόλησης-αφοσίωσης» (“engagementmetric”), η οποία χρησιμοποιείται για να καθοριστεί εάν θα εμφανίζεται ή όχι μια εικόνα στο newsfeed εκάστου χρήστη.

Αυτή η μέθοδος μέτρησης ενασχόλησης βασίζεται μερικώς στην πρότερη συμπεριφορά του χρήστη. Εάν σε ένα χρήστη αρέσει μια συγκεκριμένη μάρκα και μια φωτογραφία δείχνει ένα προϊόν της ίδιας μάρκας, ο βαθμός αφοσίωσης αυξάνεται. Όμως η μέτρηση της αφοσίωσης μπορεί να υπολογιστεί και βάσει της προηγούμενης συμπεριφοράς όλων των χρηστών της υπηρεσίας. Η πατέντα αναφέρει ξεκάθαρα ότι το φύλο, η εθνικότητα και η «κατάσταση γυμνότητας» των ατόμων σε μια φωτογραφία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να υπολογιστεί ο βαθμός αφοσίωσης.

Ενώ το Instagram ισχυρίζεται πως το newsfeed ενός χρήστη οργανώνεται βάσει του «τί ενδιαφέρει περισσότερο» τον χρήστη, η πατέντα της εταιρείας εξηγεί πως θα μπορούσε να ταξινομείται και βάσει του τι εκτιμάται πως ενδιαφέρει περισσότερο όλους τους χρήστες. Το εάν οι χρήστες θα μπορούν να δουν τις φωτογραφίες που δημοσιεύουν οι λογαριασμοί που ακολουθούν ή όχι, δεν εξαρτάται μόνο από την πρότερη συμπεριφορά τους, αλλά και από το τι πιστεύει το Instagram ότι κινεί το ενδιαφέρον άλλων χρηστών στην πλατφόρμα.

Ψευδείς συσχετισμοί

Το Facebook αυτόματα αναλύει φωτογραφίες χρησιμοποιώντας ένα λογισμικό γνωστό ως computervision (όραση του υπολογιστή), προτού ο αλγόριθμός του να αποφασίσει ποιες εικόνες θα εμφανιστούν στο newsfeed ενός χρήστη. Το λογισμικό αυτό λαμβάνει αυτοματοποιημένα συμπεράσματα από ένα εκπαιδευόμενο σετ δεδομένων, το οποίο αποτελείται από χιλιάδες φωτογραφίες που έχουν κατηγοριοποιηθεί χειρωνακτικά. Οι περιορισμοί του θα μπορούσαν να επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το Instagram  προτεραιοποιεί φωτογραφίες στα newsfeeds.

Οι μηχανικοί ηλεκτρονικών υπολογιστών γνωρίζουν εδώ και χρόνια ότι τέτοια συστήματα αναπαράγουν και ενισχύουν τις προτιμήσεις των εκπαιδευόμενων δεδομένων, οδηγώντας σε ψευδείς ή παραπλανητικούς συσχετισμούς. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα επιφορτισμένο με το να χαρακτηρίζει λύκους και σκύλους με βάση εικόνες σκύλων που υπάρχουν στο διαδίκτυο, δεν θα είναι σε θέση να αναγνωρίσει τα ζώα σύμφωνα με την ανθρώπινη έννοια της λέξης. Αντίθετα, θα χαρακτηρίζει ως “λύκο” οποιοδήποτε ζώο βρίσκεται σε εικόνα με χιονισμένο φόντο.

Τα δεδομένα που εκπαιδεύουν την οπτική του υπολογιστή παράγονται συνήθως από πολύ χαμηλά αμειβόμενους εργαζόμενους οι οποίοι αναγκάζονται να εργάζονται γρήγορα και να παρέχουν αποτελέσματα, που να ταιριάζουν στις προσδοκίες των εργοδοτών τους. «Αυτό τους οδηγεί να υιοθετήσουν άκριτα τις κατηγορίες που τους προσφέρονται και να παραβλέψουν τις λεπτές αποχρώσεις που μπορεί να περιέχει μια φωτογραφία», θεωρεί η Agathe Balayn, υποψήφια διδάκτορας στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ στην Ολλανδία για το θέμα της προκατάληψης στα αυτοματοποιημένα συστήματα.

Οι επιπτώσεις μπορεί να είναι σοβαρές. Τον Δεκέμβριο του 2019, ένας Βραζιλιάνος καλλιτέχνης επιχείρησε να διαφημίσει μια από τις αναρτήσεις του στο Instagram. Το αίτημά του απορρίφθηκε στη βάση ότι η ανάρτηση περιείχε βίαιο περιεχόμενο. Το μόνο που έδειχνε η ανάρτηση ήταν ένα αγόρι και τον οδηγό της Φόρμουλα 1, Λούις Χάμιλτον. Και οι δύο είχαν σκούρο δέρμα. Τον Απρίλιο 2020, απαγορεύτηκε διαφήμιση μιας καθηγήτρια της γιόγκα με την αιτιολογία ότι η εικόνα ήταν απρεπής παρόλο που η ίδια το μόνο που έκανε ήταν τη στάση του γερανού. Η ίδια είναι Αμερικανοασιάτισσα.

(Στην πειραματική μας ρύθμιση, χρησιμοποιήσαμε επίσης ένα σύστημα όρασης υπολογιστή, το Google Vision. Ενώ τα αποτελέσματά του είναι εντυπωσιακά- η ετικέτα (label) «ομορφιά», για παράδειγμα, σχετίζεται μόνο με γυναίκες – είναι πολύ πιθανό ότι οι προκαταλήψεις του είναι παρόμοιες με την οπτική μηχανή του Facebook, κάτι που συμβαίνει επειδή χτίστηκε εν μέρει από τους ίδιους ανθρώπους.)

Μια λεπτή γραμμή νήματος

Οι οδηγίες χρήσης του Instagram αναφέρουν ότι το γυμνό δεν επιτρέπεται στην πλατφόρμα, αλλά ευνοεί τις δημοσιεύσεις που δείχνουν το δέρμα. Η λεπτή διαφορά μεταξύ του τι ενθαρρύνεται και τι απαγορεύεται αποφασίζεται από μη ελεχθέντες, και πιθανώς μεροληπτικούς, αλγόριθμους του υπολογιστή. Κάθε φορά που δημοσιεύουν μια φωτογραφία, οι δημιουργοί περιεχομένου πρέπει να ισορροπούν σε αυτήν την πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ του να αποκαλύπτουν αρκετά ώστε να προσεγγίσουν τους ακολούθους (followers) τους, αλλά όχι τόσα πολλά ώστε να τους πετάξουν έξω από την πλατφόρμα.

Μια έρευνα του 2019 ανάμεσα σε 128 χρήστες του Instagram από το αμερικανικό περιοδικό Salty έδειξε ότι η καταχρηστική κατάργηση περιεχομένου ήταν συνηθισμένη. Οι πιθανές ομοιότητες αυτών των περιστατικών, όπως και το αν οι έγχρωμοι και οι γυναίκες είχαν επηρεαστεί δυσανάλογα, είναι αδύνατο να διαπιστωθούν όσο οι αλγόριθμοι του Instagram παραμένουν μη προσβάσιμοι.

Ωστόσο, μια ανασκόπηση 238 διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, που κατατέθηκαν από το Facebook εμπεριέχοντας τη φράση «computer vision» έδειξε ότι, από τα 340 άτομα που αναφέρονται ως εφευρέτες, μόνο 27 ήταν γυναίκες. Τα αρσενικά περιβάλλοντα συνήθως οδηγούν σε αποτελέσματα που είναι επιζήμια για τις γυναίκες. Οι ζώνες ασφαλείας στα αυτοκίνητα, για παράδειγμα, δοκιμάζονται μόνο σε ανδρικά ανδρείκελα, οδηγώντας σε υψηλότερα ποσοστά τραυματισμών για τις γυναίκες. Η έρευνά μας δείχνει ότι οι αλγόριθμοι του Facebook θα μπορούσαν να ακολουθούν αυτό το μοτίβο.

Φόβοι για σκιώδεις ποινές

Η Σάρα και άλλοι επιχειρηματίες που βασίζονται στο Instagram ήταν τρομοκρατημένοι στο να μιλήσουν στον Τύπο. Οι περισσότεροι επαγγελματίες παραγωγοί περιεχομένου στο Instragram φοβούνται την εκδίκηση του Facebook, με τη μορφή της διαγραφής του λογαριασμού ή των «σκοτεινών ποινών» (μια πρακτική κατά την οποία οι αναρτήσεις ενός χρήστη εμφανίζονται σε ελάχιστους ή σε κανέναν από τους ακολούθους τους, εν αγνοία μάλιστα του χρήστη), που συνιστούν την θανατική ποινή για τις επιχειρήσεις τους.

Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ – GDPR), που τέθηκε σε ισχύ το 2018 και ο κανονισμός για πλατφόρμες επιχειρήσεων (P2B), ο οποίος εφαρμόζεται από τις 12 Ιουλίου 2020, παρέχουν ήδη πολλές εγγυήσεις για χρήστες και επαγγελματίες. Ειδικότερα, ο ΓΚΠΔ δηλώνει ότι οι χρήστες έχουν «δικαίωμα αιτιολόγησης» σχετικά με τις αυτοματοποιημένες αποφάσεις και ο κανονισμός P2B θα υποχρεώνει τις διαδικτυακές υπηρεσίες διαμεσολάβησης να εμφανίζουν τις «κύριες παραμέτρους που καθορίζουν την [αλγοριθμική] κατάταξη».
Αυτό το νέο μέτρο δεν θα πρέπει να αναγκάζει τις πλατφόρμες να εμφανίζουν την εσωτερική λειτουργία των αλγορίθμων τους, σύμφωνα με την Petra de Sutter, Επικεφαλής Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η αποτροπή του Instagram από την ταξινόμηση των ειδήσεων των χρηστών του δεν θα ήταν νομικά εφικτή, έγραψε η ίδια σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμά της στο AlgorithmWatch. Αντ’ αυτού, η διαφάνεια που θα φέρει το P2B θα επιτρέπει ορθά ενημερωμένες αποφάσεις πολιτικής σε μεταγενέστερο στάδιο, πρόσθεσε. Όσον αφορά στους φόβους για σκιώδεις ποινές και μπλοκαρίσματα λογαριασμών, η κα. De Sutter τους θεωρεί υπερβολικούς. «Μια ερώτηση δεν έφερε ποτέ αντίποινα», λέει.

Το P2B μπορεί να είναι διαφορετικό, αλλά δύο χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του ΓΚΠΔ, αρκετοί εμπειρογνώμονες εκφράζουν τη λύπη τους για την πολύ στρεβλή υλοποίηση. Ένα πρόβλημα είναι ότι η ιρλανδική αρχή προστασίας δεδομένων, η οποία είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση της ευρωπαϊκής θυγατρικής του Facebook που εδρεύει στο Δουβλίνο, φαίνεται να είναι υποστελεχωμένη και «δεν φαίνεται να καταλαβαίνει το ΓΚΠΔ», όπως ανέφερε ειδικός στην εργασία πλατφόρμας στο AlgorithmWatch. Ένα άλλο ζήτημα έγκειται στην έλλειψη κανονισμών. Καμία αρχή, σε ευρωπαϊκό επίπεδο ή εντός των κρατών-μελών, δεν έχει τη δύναμη ή τα εργαλεία που απαιτούνται για τον έλεγχο γιγάντιων πλατφόρμων, συμπεριλαμβανομένου του Instagram, αφήνοντας πολλές από τις διατάξεις του ΓΚΠΔ χωρίς ισχύ.

Πιθανή Διάκριση

Ενώ τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι οι άνδες και γυναίκες, δημιουργοί περιεχομένου εξαναγκάζονται να δείξουν το δέρμα τους με παρόμοιους τρόπους, για να προσεγγίσουν το κοινό τους, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι δυσμενέστερο για τις γυναίκες και να θεωρηθεί ως διάκριση για τις γυναίκες επιχειρηματίες. Ωστόσο, παρόλο που ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύει τη διάκριση λόγω φύλου, δεν υφίστανται νομικές οδοί για έναν χρήστη του Instagram για την έναρξη νομικών διαδικασιών. Οι ιδιαιτερότητες της επιχειρηματικότητας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν λαμβάνονται υπόψη στη νομοθεσία.

Ο Miriam Kullmann, επίκουρος καθηγητής στο WU Vienna University of Economics and Business, εξήγησε στο AlgorithmWatch, ότι η Ευρωπαϊκή νομοθεσία κατά των διακρίσεων ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με τις εργασιακές σχέσεις. Οι αυτοαπασχολούμενοι, όπως οι επαγγελματίες που παρακολουθήσαμε, δεν προστατεύονται.

Ορισμένες ομάδες όντως αγωνίζονται για τα δικαιώματα των ανεξάρτητων δημιουργών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η IG Metall, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό σωματείο, υποστηρίζει μια συλλογική δράση των YouTubers, απαιτώντας περισσότερη δικαιοσύνη και διαφάνεια από την Google (η οποία κατέχει το YouTube), όταν ένα βίντεο χάνει τη δυνατότητα να κερδίζει διαφημιστικά έσοδα. Δεν σκοπεύουν να επεκτείνουν το πρόγραμμά τους σε δημιουργούς περιεχομένου στο Instagram ή σε άλλες πλατφόρμες.

Ένας στους τρεις Ευρωπαίους

Με τον αριθμό των Ευρωπαίων επιχειρηματιών που δημιουργούν περιεχόμενο από το Instagram πιθανότατα να κυμαίνεται σε πολλές χιλιάδες, ο αντίκτυπος των δημοσιεύσεών τους είναι τεράστιος, καθώς συνηθίζουν να διαθέτουν εκατοντάδες χιλιάδες ακόλουθους. Το Facebook ισχυρίζεται ότι περίπου 140 εκατομμύρια κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή ένας στους τρεις, χρησιμοποίησαν το Instagram τον Απρίλιο του 2020.

Μεταξύ των ηλικιών 18 έως 24 ετών, η διείσδυση στο Instagram είναι περίπου στο 100% σε κάθε χώρα της Ε.Ε. Οι παραγγελίες λόγω παραμονής στο σπίτι, οι οποίες συνδέονται με την πανδημία Covid-19 αύξησαν το χρόνο που αφιερώθηκε στο Instagram με συγκλονιστικά νούμερα. Σε μια εβδομάδα απαγόρευσης κυκλοφορίας στην Ιταλία, οι προβολές του Instagram διπλασιάστηκαν από το κανονικό, ανέφερε το Facebook σε επενδυτές.

Ο ρόλος του καθενός

Πριν από σχεδόν έναν αιώνα, η διάσημη Βρετανίδα συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ είπε ότι οι γυναίκες χρειάζονταν «ένα δικό τους δωμάτιο» για να επιτρέψουν τη δημιουργικότητά τους να ανθίσει. Αποδεχόμενες τη γνώμη εξωτερικών αρχών, έγραψε,  είναι σαν να προσκαλείς τη σήψη να αναπτυχθεί στην καρδιά του έργου κάποιου.

Στο Instagram, η αποδοχή της γνώμης των αρχών που δημιούργησαν τον αλγόριθμο τροφοδοσίας ειδήσεων δεν αποτελεί καν θέμα επιλογής. Η άρνηση να δείξει κάποιος μέρη του σώματος περιορίζει δραματικά το κοινό του. Άνδρες και γυναίκες επιχειρηματίες πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες που θέτουν οι κατασκευαστές του Facebook εάν θέλουν να έχουν την ευκαιρία να βγάζουν τα προς το ζην.

Αυτή η έρευνα ήταν το αποτέλεσμα μιας συνεργασίας μεταξύ EDJNet και Algorithm Watch, με τον συντονισμό του Nicolas Kayser-Bril.

Αναπαραγωγή σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν το CC BY 4.0

Credit: Algorithm Watch| European Data Journalism Network
Licence: CC BY 4.0
Share This