Τα Μεσογειακά Φτερά του Υποκόσμου
Πώς μια ελληνική αεροπορική εταιρεία συνδέεται με καταζητούμενους διακινητές όπλων, ναρκωτικών και μεταναστών στη Συρία και τη Λιβύη, που κυκλοφορούν σαν ελεύθερα πουλιά.
2 / 8 / 2025
Έρευνα: Ιωάννα Λουλούδη, Νίκος Μορφονιός (MIIR), Mohammad Bassiki (SIRAJ), Sofia Turati, Lorenzo Di Stasi
Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη
Το απόγευμα της Δευτέρας 30 Ιουνίου 2025 προσγειώθηκε στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Δαμασκού ένα αεροπλάνο της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Air Mediterranean. Ήταν η πρώτη επιβατική πτήση που πραγματοποιήθηκε από την Αθήνα προς την πρωτεύουσα της Συρίας μετά την πτώση του Μπασάρ Αλ Άσαντ. Την πτήση της -ομολογουμένως άγνωστης στο ελληνικό κοινό- εταιρείας και τους ενθουσιώδεις επιβάτες της υποδέχτηκε αντιπροσωπεία, η οποία αποτελούνταν από τον επιτετραμένο της Ελληνικής Πρεσβείας στη Δαμασκό, κ. Εμμανουήλ Κακαβελάκη, εκπροσώπους της συριακής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και έναν άγνωστο άνδρα ντυμένο στα λευκά, που αναφέρεται ως πρόεδρος μίας εταιρείας με έδρα τον Λίβανο, ονόματι “Arkhos”.
Αργότερα, ντυμένος με μαύρο κοστούμι, κατά τη διάρκεια εορταστικής εκδήλωσης στη Δαμασκό για την έναρξη των νέων δρομολογίων της Air Mediterranean προς τη Συρία, μέσω Αθήνας, από Βιέννη, Κολωνία και Βερολίνο, ο ίδιος άντρας θα δήλωνε: «Οι μεγάλες εταιρείες είχαν εμπόδια στον προγραμματισμό πτήσεων προς τη Συρία, αλλά εμείς ως ιδιωτική εταιρεία από την Ελλάδα τα αποφύγαμε».

O Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι (δεύτερος από δεξιά) υποδέχεται ντυμένος στα λευκά την πρώτη πτήση της Air Mediterranean στη Δαμασκό, 30-6-2025 – Πηγή: Αρχή Πολιτική Αεροπορία Συρίας
Ο άγνωστος άνδρας που μιλά σαν να εκπροσωπεί την ελληνική εταιρεία, έχει όνομα: Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι (Mohamad Majd Deiry). Και έχει και μια άλλη ιδιότητα από αυτήν του επιχειρηματία: είναι από το 2021 καταζητούμενος από το FBI για παράνομη διακίνηση όπλων και ξέπλυμα χρήματος. Το όνομά του συμπεριλαμβάνεται στη λίστα κυρώσεων του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ (OFAC), που αναφέρει πως ο Σύρος Ντέιρι, μαζί με τον Λιβανέζο συνεργάτη του Σαμέρ Ράγια (Samer Rayya) και την εταιρεία τους Black Shield, μεσολαβούσαν τουλάχιστον από το 2015 μέσω εικονικών εταιρειών στην Κύπρο (S. Group Airlines Ltd., Centuronic Ltd) και την Τουρκία «σε συμφωνίες αγοράς όπλων και παρείχαν αεροπορικές μεταφορές στη Μέση Ανατολή και την Αφρική». Προσθέτει πως «διατηρούσαν σχέσεις με άτομα που φέρονται να συνδέονται με την κυβέρνηση της Συρίας και είχαν επιχειρηματική δραστηριότητα για λογαριασμό του Ιρανικού καθεστώτος».

Το σήμα του FBI για τον καταζητούμενο Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι. – Πηγή: FBI
Στοιχεία που συλλέξαμε δείχνουν επίσης πως το 2018 ο Ντέιρι βρισκόταν στην Ελλάδα, δηλώνοντας μόνιμος κάτοικος της χώρας, σε διεύθυνση ίδια (!) με αυτή της Διεύθυνσης Αλλοδαπών & Μετανάστευσης Νότιου Τομέα, Πειραιώς & Νήσων. Ο δε Λιβανέζος συνεργάτης του είχε συλληφθεί στο αεροδρόμιο Αθηνών το 2022. Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του iMEdD, ο Ράγια παρέμεινε κρατούμενος στην Αθήνα για 16 μέρες και αφέθηκε ελεύθερος με χρηματική εγγύηση και όρο απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Ωστόσο, δεν εμφανίστηκε στη δίκη τον Φεβρουάριο του 2023.
Γιατί ένας Σύρος έμπορος όπλων με εκκρεμές σε βάρος του διεθνές ένταλμα σύλληψης και με έναν φυγόδικο από τις ελληνικές αρχές συνεργάτη, μιλάει εξ ονόματος μιας ελληνικής αεροπορικής εταιρείας στη Συρία; Και ποια είναι η Air Mediterranean που εκτελούσε ήδη επί καθεστώτος Άσαντ, πτήσεις στη Δαμασκό, όταν καμιά άλλη ευρωπαϊκή εταιρεία δεν το έκανε;
Το Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR), σε συνδημοσίευση με το Siraj (Συρία), Daraj (Λίβανος), L’ Espresso (Ιταλία) και VoxEurope (Γαλλία), ξετυλίγει το κουβάρι μιας υπόθεσης που θα μπορούσε να αποτελεί σενάριο νουάρ ταινίας, αλλά δεν είναι. Πρόκειται για μια σκοτεινή ιστορία που διαδραματίζεται σε Ελλάδα, Κύπρο, Συρία, Λιβύη, Ιταλία, Λίβανο και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα όπου συμβαίνουν γεγονότα τα οποία θέτουν προ των ευθυνών τους τις ελληνικές και τις ευρωπαϊκές αρχές. Περιλαμβάνει, δε, την οικογένεια ενός πασίγνωστου Λιβανέζου επιχειρηματία, έναν ενδοεταιρικό και ενδοοικογενειακό εμφύλιο, καταγγελίες για κακοδιαχείριση και οικονομικές ατασθαλίες, συναλλαγές μέσω Κύπρου, έναν καταζητούμενο για εμπόριο όπλων, αλλά και έναν καταδικασμένο για εμπόριο ναρκωτικών που συνδέεται με την παράνομη διακίνηση μεταναστών από και προς τη Λιβύη. Και όπως αποκαλύπτει σήμερα η διασυνοριακή έρευνά μας, μία «Ερυθρά Αγγελία» της Interpol για δύο από τα πρόσωπα που βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της ιστορίας, για την οποία οι ελληνικές αστυνομικές και δικαστικες αρχές για άγνωστο λόγο δεν φαίνεται να έχουν πράξει τα δέοντα.
Από την απογείωση στις αναταράξεις
Η Air Mediterranean (Μεσογειακές Αερογραμμές Α.Ε.) ιδρύθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 2015 από τρία πρόσωπα: τον Χαμάντ Αλί Αλ-Θανί, εκ των ιδρυτών της Qatar Airways και πρόεδρο της εταιρείας Blue Air Leasing με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα από τη μία, και τους Ελληνολιβανέζους Φάντι Ηλία Χάλλακ και Ανδρέα Χάλλακ από την άλλη. Πρόκειται για τους γιους του ισχυρού Λιβανέζου επιχειρηματία Τζορτζ Χάλλακ, γνωστού για τη θερμή φιλία του με τον Ανδρέα Παπανδρέου και τις σχέσεις του με Έλληνες πολιτικούς και ξένους ηγέτες που μεσουρανούσαν πριν από δεκαετίες στη Μέση Ανατολή, όπως τον Παλαιστίνιο Γιάσερ Αραφάτ και τον Σύρο Χαφέζ Αλ Άσαντ. Παλαιότερα δημοσιεύματα (Wall Street Journal, 1993) φωτογραφίζουν τον Χάλλακ ως εμπνευστή μιας μεθόδου που απέφερε χρήματα στην Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης PLO, μέσω της αγοράς αεροπορικών εταιρειών και καταστημάτων αφορολογήτων ειδών σε πολλές χώρες, ενεργειών που μπορεί να διευκόλυναν το λαθρεμπόριο κάθε είδους.

Άρθρο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία για τον επιδραστικό στενό φίλο του Ανδρέα Παπανδρέου, Λιβανέζο επιχειρηματία Τζορτζ Χάλλακ – Πηγή: Ελευθεροτυπία, 1996
Ο ίδιος ο Τζορτζ Χάλλακ, 85 χρονών σήμερα, δεν εμφανίζεται στα επίσημα έγγραφα της εταιρείας, της οποίας πρόεδρος σήμερα είναι η σύζυγός του Νάντα Χάλλακ. Στο Δ.Σ. το 2021 προστέθηκε ο σημερινός υπεύθυνος διευθυντής λειτουργίας, πρώην πιλότος, Μάριος Σαμπράκος. Η εταιρεία, ωστόσο, διοικείται και κάνει συναλλαγές μέσα από ένα πλέγμα εταιρειών με έδρα την Κύπρο, όπως δείχνει ο πίνακας.

Το Δίκτυο της Air Mediterranean
Για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της μίσθωσης και αγοράς αεροσκαφών, αλλά και της διοίκησης της Air Mediterranean, οι αδερφοί Χάλλακ προέβησαν το 2017 στη σύσταση δύο τουλάχιστον εταιρειών στην Κύπρο: της Pantrelalo Trading Limited που συμμετέχει με 74,993% στη μετοχική σύνθεση της Air Mediterranean και της GMT Aviation Limited, η οποία κατέχει σήμερα 18,872% της αεροπορικής. Στην Pantrelalo που λειτουργεί ως trust company (εταιρεία καταπιστεύματος) οι δύο αδερφοί Χάλλακ μοιράζονται ισόποσα τις μετοχές, ενώ η διοίκησή της έχει ανατεθεί στην Omnium Trust, μια άλλη κυπριακή νομική οντότητα που διευθύνεται από τα δικηγορικά γραφεία Noble Trust και Ioannides-Demetriou, πελάτες των οποίων είναι οι Χάλλακ.
Οι δύο αδερφοί που βρίσκονται σε αντίθετες πλευρές, είναι μέτοχοι και στην GMT Aviation Limited, μαζί με τη Libank. Μάλιστα διευθυντής ανέλαβε μόλις στις 10 Ιουλίου ο πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, οικονομολόγος και ιδρυτής της εταιρείας Nuntius, Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, αντικαθιστώντας τον πρώην βουλευτή της ΝΔ και πρώην υφυπουργό Οικονομικών, Πέτρο Δούκα. Ο κ. Δούκας φαίνεται στο κυπριακό μητρώο επιχειρήσεων να είχε αναλάβει το πόστο του διευθυντή στις 17/2/2023, δηλαδή κατά την περίοδο που διατελούσε ακόμη χρέη δημάρχου Σπάρτης. Ερωτηθείς για τον ρόλο του, αρχικά αρνήθηκε οποιαδήποτε εμπλοκή με την GMT Aviation, ενώ έπειτα ανέφερε πως ήταν μια θέση που είχε δεχθεί για μικρό διάστημα.
Στο Δ.Σ. της Air Mediterranean βρέθηκαν από το 2018 ως το 2021 δύο άτομα που σχετίζονταν με τη λιβανέζικη τράπεζα Levant Investment Bank (Libank), η οποία επένδυσε κεφάλαια στην εταιρεία. Σήμερα, ωστόσο, η τράπεζα φέρεται να κατηγορεί την Air Mediterranean και συγκεκριμένα τους Ανδρέα και Τζορτζ Χάλλακ για απάτη και υπεξαίρεση ύψους 6,61 εκατ. ευρώ. Για τον λόγο αυτό εκδόθηκε στις 17 Απριλίου 2024, κατόπιν αιτήματος των Αρχών του Λιβάνου, Ερυθρά Αγγελία από την Interpol, η οποία καθιστά πατέρα και υιό διεθνώς διωκόμενους. Το σχετικό διεθνές σήμα δεν κάνει αναφορά στον έτερο αδερφό, Φάντι Χάλλακ, που φαίνεται από το 2022 και μετά να βρίσκεται σε ανοιχτή σύγκρουση με την οικογένειά του, όπως αναφέρουν δημοσιεύματα και άλλα στοιχεία που εξέτασε το MIIR. Σύμφωνα, πάντως, με την Ερυθρά Αγγελία που φέρεται να έχει διανεμηθεί στις συνεργαζόμενες με την Interpol εθνικές αρχές, οι κατηγορίες επισύρουν μέγιστη ποινή φυλάκισης τριών ετών. Μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστο εάν οι ελληνικές αρχές έχουν με κάποιο τρόπο ανταποκριθεί στο αίτημα προσωρινής σύλληψης και έκδοσης των Χάλλακ στον Λίβανο. Απευθυνθήκαμε επανειλημμένα σχετικά στην ΕΛ.ΑΣ, αλλά δεν λάβαμε κάποια απάντηση.
Αίτημα των αρχών του Λιβάνου για έκδοση και εκτέλεση Ερυθράς Αγγελίας από την Interpol για τους κ.κ. Τζορτζ και Ανδρέα Χάλλακ – Πηγή: Υπ. Δικαιοσύνης Λιβάνου
Πως ξεκίνησαν όμως όλα; Από την ίδρυσή της η εταιρεία των Χάλλακ υποσχόταν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και cargo από την Eυρώπη προς τη Mέση Aνατολή και τη Bόρεια Aφρική. Στις 2 Νοεμβρίου του 2017 η Air Mediterranean πραγματοποίησε την παρθενική επιβατική της πτήση, την οποία γιόρτασε με μια λαμπερή εκδήλωση λίγες ημέρες νωρίτερα με πληθώρα καλεσμένων: από τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και τον Νίκο Παπανδρέου μέχρι τον πρώην βουλευτή Παναγιώτη Κουρουμπλή και διάσημους καλλιτέχνες. Παρά την αρχική δημοσιότητα, όμως, η δραστηριότητα της εταιρείας μέχρι το 2019 παρέμενε περιορισμένη, εστιάζοντας σε πτήσεις τσάρτερ και στην εξυπηρέτηση δρομολογίων προς Λάρνακα, Στοκχόλμη, Λονδίνο (Stansted), Βαγδάτη, Καζαμπλάνκα, Χαρτούμ και Τζέντα.

Ο Τζορτζ Χάλλακ στο Λονδίνο για την πρώτη πτήση της Air Mediterranean, 2/11/2017. – Πηγή: Air Mediterranean
Το 2020 εν μέσω πανδημίας μειώθηκαν οι πτήσεις, αλλά άνοιξαν άλλες ευκαιρίες. Όπως το πρόγραμμα των «Υποβοηθούμενων Εθελούσιων Επιστροφών» (AVRR) του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ), που συγχρηματοδοτείται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Έτσι η εταιρεία στις 6/8/2020 ανέλαβε την εκτέλεση πτήσης τσάρτερ με εθελούσιες επιστροφές 134 μεταναστών Ιρακινής υπηκοότητας προς το Ιράκ, στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος, υπό την αιγίδα του υπουργείου Μετανάστευσης. Σε ερώτησή μας προς τον ΔΟΜ, ο οργανισμός επιβεβαίωσε πως συντόνισε την επιχείρηση και τη διεξαγωγή διαγωνισμού υποβολής προσφορών, στον οποίο επικράτησε η Air Mediterranean. Πρόσθεσε ακόμη πως «αυτή είναι η μόνη πτήση AVRR που πραγματοποιήθηκε με την εταιρεία». Το 2024 η εταιρεία πάντως πραγματοποίησε οκτώ παρόμοιες πτήσεις εθελούσιας επιστροφής μεταναστών από την Ιταλία προς την Τυνησία, σε συμφωνία με το ιταλικό υπουργείο Εσωτερικών.

Επιβίβαση μεταναστών στο αεροσκάφος της Air Mediterranean πριν την πτήση εθελούσιας επιστροφής στο Ιράκ στο πλαίσιο του προγράμματος του ΔΟΜ, 6/8/2020 – Πηγή: Υπουργείο Μετανάστευσης
Τον Νοέμβριο του 2021 ο Τζορτζ Χάλλακ ταξιδεύει με τον Μάριο Σαμπράκο στη Συρία, όπου συναντά τον τότε υπουργό Εξωτερικών και Αποδήμων, Φασσιάλ Μικντάντ, παρότι ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 o Σύρος συμπεριλαμβάνεται σε λίστα κυρώσεων της ΕΕ ως μέλος του καθεστώτος Άσαντ. Αυτό είναι ένα από τα πολλά ταξίδια του Χάλλακ στην περιοχή, τα οποία δεν πραγματοποιεί ως Λιβανέζος επιχειρηματίας, αλλά ως…διπλωματικός απεσταλμένος του προέδρου της Γουιάνας – για την ακρίβεια, με την ιδιότητα του «υπουργού Νότιας Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής» του κράτους – φορολογικού παραδείσου της Λατινικής Αμερικής. Εκτός από σχέσεις με τη Γουιάνα, ο Τζορτζ Χάλλακ διατηρούσε μέχρι το 2023 σχέση και με τον Παναμά, όπου είχε συστήσει εταιρεία με τον τίτλο «Fang», ίδιο με αυτόν της εταιρείας επένδυσης ακινήτων που διαθέτει από το 2003 στην Ελλάδα.
Την ίδια εποχή, η Air Mediterranean αρχίζει να εξετάζει την πραγματοποίηση δρομολογίων προς τη Συρία σε μια περίοδο που άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες δεν το επιχειρούν λόγω της εμπόλεμης κατάστασης και των υφιστάμενων κυρώσεων. Τον Σεπτέμβριο του 2022 εγκαθίσταται στην Αθήνα και ξεκινά να εργάζεται στην εταιρεία ως εμπορικός διευθυντής ο Σύρος Εϊγιάντ Εσλίμ (Eyad Esleem), άνθρωπος που φέρεται να τα έχει καλά με το ευρύτερο περιβάλλον του Άσαντ.
Όμως ο Εϊγιάντ Εσλίμ έχει διττό ρόλο καθώς την ίδια στιγμή ενεργεί και ως εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος του συριακού πρακτορείου Freebird Travel Agency (Al-Tair Al-Hurr for Tourism), που για ένα έτος θα εκδίδει αποκλειστικά εισιτήρια για την Air Mediterranean στη Συρία, όπως περιγράφεται στο συμβόλαιο συνεργασίας, που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες στις 28/09/2022 στην Αθήνα.
Όλα προχωρούν κανονικά και η ελληνική αεροπορική εταιρεία στις 9 Μαρτίου 2023 πραγματοποιεί την πρώτη από το 2012 επιβατική πτήση από ευρωπαϊκό αερομεταφορέα στη Δαμασκό.

Η πτήση της Air Mediterranean της 9ης Μαρτίου 2023 προς Δαμασκό στον πίνακα αναχωρήσεων του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ελ. Βενιζέλος – Πηγή: Bashar Deeb
Ο άνθρωπος-κλειδί για όλες τις βρώμικες δουλειές
Στο σημείο αυτό εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τους ελέγχους που έγιναν (;) από τις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές, οι οποίες επέτρεψαν αυτή τη συνεργασία και αυτό το δρομολόγιο, αλλά και τις ευθύνες του ίδιου του αερομεταφορέα. Και αυτό για τους εξής λόγους:
- Η Freebird, με γραφεία στη Δαμασκό και το Ντουμπάι, εκτός από πρακτορείο για την Air Mediterranean, αποτελεί πρακτορείο για την Cham Wings Airlines (Flycham). Τη διαβόητη συριακή εταιρεία που εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Συρίας και Λιβύης, που εμπλέκεται σε παράνομη διακίνηση μισθοφόρων, μεταναστών και ναρκωτικών και βρίσκεται στη λίστα κυρώσεων του OFAC και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γνωρίζουμε ακόμη από προηγούμενη δημοσιογραφική έρευνα των Reporters United, Siraj/Daraj, Lighthouse Reports, Der Spiegel & El Pais πως μέσω της Cham Wings μεταφέρθηκαν από τη Δαμασκό στη Βεγγάζη αρκετοί από τους 750 μετανάστες που βρέθηκαν αργότερα στο αλιευτικό “Adriana” που βυθίστηκε ανοικτά της Πύλου στις 14 Ιουνίου 2023, στο πιο πολύνεκρο ναυάγιο της Μεσογείου. Η μεταφορά αυτή περιελάμβανε την παροχή πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων στους επιβάτες που φέρονται να είχαν πληρώσει 4500 δολάρια για το μοιραίο ταξίδι.
- Η Freebird ανήκει στον όμιλο Al-Daj Group (ή Al-Dj ή Daj Commercial Group) που ίδρυσε και διευθύνει ο συριολιβυκής καταγωγής επιχειρηματίας Mahmoud Al-Daj (ή Al-Dj ή Daj), ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες στον κλάδο των μεταφορών, με καλές σχέσεις με το καθεστώς Άσαντ στο οποίο λειτουργούσε υποστηρικτικά. Μέσω του ομίλου διευκολύνονταν παράνομες συναλλαγές, όπως μεταφορά όπλων, μισθοφόρων και ναρκωτικών μεταξύ της ανατολικής Λιβύης του στρατηγού Χαφτάρ και της Συρίας.
- Ο Mahmoud Al-Daj και η εταιρεία του Al-Ta’ir Company βρίσκεται πίσω από τον συντονισμό επιχειρήσεων μεταφοράς παράνομων φορτίων ναρκωτικών προς τη Λιβύη. Μεταξύ αυτών και το φορτίο Captagon και κάνναβης αξίας άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων του πλοίου “Noka” που ανακόπηκε από τις ελληνικές αρχές ανοικτά της Κρήτης στις 5/12/2018 και το οποίο είχε αποπλεύσει από τη Λαττάκεια της Συρίας με προορισμό τη Βεγγάζη. Αποδείξεις για την παράνομη δράση του Al-Daj έχουν εισφέρει ήδη από το 2021 δημοσιογραφικές έρευνες των OCCRP, The New Arab και Der Spiegel. Για τη δράση του ο Al-Daj καταδικάστηκε ερήμην του σε θάνατο το 2019 από δικαστήριο της Βεγγάζης. Εταιρεία του Al-Daj βρισκόταν το 2024 και πίσω από τη μεταφορά 2.000 Σύρων εργατών στην ανατολική Λιβύη, όπου καλούνταν να εργαστούν σε συνθήκες που θύμιζαν στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπως αποκάλυψε έρευνα Σύρων δημοσιογράφων.

Το φορτίο ναρκωτικών Captagon του πλοίου “Noka” που κατασχέθηκε στην Κρήτη από το Λιμενικό Σώμα.
– Πηγή: Λιμενικό Σώμα
- Από το 2024 ο Mahmoud Al-Daj, ο όμιλος Al-Daj, η Freebird και η Al-Ta’ir βρίσκονται στη λίστα κυρώσεων του OFAC και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την 1η Ιουλίου 2025, η λίστα του OFAC έχει μετατραπεί σε «Πρόγραμμα Προώθησης της λογοδοσίας για τον Άσαντ» (PAARSS).
Το συμβόλαιο μεταξύ Freebird και Air Mediterranean για τα ταξίδια Αθήνα-Δαμασκό υπογράφεται μεταξύ Al-Daj και Ανδρέα Χάλλακ. Αν και τα στοιχεία για την παραβατική δράση του Al-Daj είναι γνωστά στις ελληνικές αρχές, στις 24 Μαΐου 2023 θα ιδρυθεί στην Αθήνα η εταιρεία Free Bird Hellas SA. Όπως αναφέρεται στο ΓΕΜΗ, ιδρυτές είναι οι Eyad Esleem και Mahmoud Daj, ο οποίος δηλώνεται ως «επιχειρηματίας υπηκοότητας Συρίας», με ελληνικό ΑΦΜ και διεύθυνση κατοικίας στη Γλυφάδα. Η εταιρεία με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ταξιδιωτικού πρακτορείου θα παραμείνει σε λειτουργία ως τον Απρίλιο 2024.
Με ποιο τρόπο τρόπο μπόρεσε άραγε να εξασφαλίσει ένας καταζητούμενος διακινητής ναρκωτικών προσωπικό ΑΦΜ και έδρα για την επιχείρησή του στη χώρα μας, χωρίς καμία αρχή να επιληφθεί;

Οι πτήσεις της Air Mediterranean από/προς Δαμασκό συνεχίστηκαν εβδομαδιαία από τον Μάρτιο μέχρι τον Οκτώβριο του 2023. Ανάρτηση της Freebird στο Facebook ενημέρωνε και για τη διεύρυνση του δικτύου της εταιρείας σε ευρωπαϊκές πόλεις, δηλώνοντας ότι ως «ατζέντης της ελληνικής Mediterranean Airlines, θα διεξάγει πτήσεις από την Ευρώπη στη Δαμασκό και αντίστροφα μέσω της Αθήνας, εκκινώντας από 14/05/2023». Στη Συρία τα εισιτήρια εκδίδονταν μέσω της σελίδας της Freebird, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές στη χώρα, μέσω του συγκεκριμένου πρακτορείου φέρονται να προμηθεύονταν ενδιαφερόμενοι και πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα.
Ζητήσαμε από τις 2 Ιουνίου 2025 μέχρι σήμερα, με πολλαπλά αιτήματα, από την ΕΛ.ΑΣ τα στοιχεία του 2023 για συλλήψεις ξένων υπηκόων με πλαστές βίζα από τη Συρία και τη Λιβύη στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, καθώς και στοιχεία για τις πτήσεις και τις αεροπορικές εταιρείες μέσω των οποίων μεταφέρθηκαν. Ωστόσο δεν λάβαμε καμία απάντηση.

Μεταξύ Μαϊου-Ιουλίου 2023, σύμφωνα με στοιχεία από το Flightradar 24, η Air Mediterranean εκτελούσε το δρομολόγιο Δαμασκό – Βεγγάζη και μεταξύ Δεκεμβρίου 2022-Ιουλίου 2023 το Βεγγάζη – Αθήνα (όχι όμως το αντίστροφο). Παραμένει άγνωστο ποιους ακριβώς επιβάτες εξυπηρετούσε και πως μπορούσε η εταιρεία να εγγυηθεί ότι δεν θα μετέφερε «άτομα που συνεργάζονταν με το συριακό καθεστώς ή που συμπεριλαμβάνονταν στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ», όπως είχε διαβεβαιώσει ο διευθυντής επιχειρήσεων Μάριος Σαμπράκος, από τη στιγμή που χρειαζόταν την άδεια της κυβέρνησης Άσαντ για να επιχειρεί. Παραμένει επίσης άγνωστο ποια εχέγγυα υπήρχαν για την ασφάλεια των πτήσεων στον συριακό και λιβυκό εναέριο χώρο.

Ο Mahmoud Al-Daj στα γραφεία της Al-Daj Group. – Πηγή: Al-Daj Group
Οι καταζητούμενοι και η ύποπτη σιωπή της ΕΛ.ΑΣ.
Για όλα τα παραπάνω, αλλά και τη σχέση της εταιρείας με τον νέο συνεργάτη στη Συρία, Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι, που βρίσκεται στη λίστα “Most Wanted” του FBI, απευθύναμε ερωτήματα στο υπουργείο Εξωτερικών και στην Ελληνική Αστυνομία. Δε λάβαμε καμία απάντηση. Ρωτήσαμε ακόμη τον Οργανισμό της ΕΕ για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) που επιβεβαίωσε μόνο πως διεξήχθησαν στην εταιρεία έλεγχοι το 2024, ενώ δεν λάβαμε σχετική απάντηση από την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην Ελλάδα η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας διαβεβαίωσε πως η Air Mediterranean παρείχε τα απαιτούμενα έγγραφα για να λάβει την άδεια διεξαγωγής πτήσεων, ενώ πρόσθεσε πως η ΑΠΑ δε φέρει ευθύνη για τον έλεγχο των επιβατών ή των αγαθών που εισέρχονται ή διελαύνουν από τη χώρα.
Σε αναλυτική απάντηση στο MIIR, η Libank που παραμένει μειοψηφικός μέτοχος στην Air Mediterranean μέσω της συμμετοχής της στην κυπριακή GMT Aviation, τονίζει πως από το 2021 έχει αποκλειστεί από την εταιρεία και δεν έχει γνώση για τις δραστηριότητές της. Ως προς τη διαμάχη με τους Ανδρέα και Τζορτζ Χάλλακ, η Libank επιβεβαιώνει πως έχει κινηθεί δικαστικά κατά των δύο ανδρών, αλλά και της Νάντα Χάλλακ, «για οργανωμένη εγκληματική απάτη» κατά της τράπεζας. Ενημερώνει ότι «πέτυχε την παραπομπή από Εισαγγελέα και την έκδοση διεθνούς εντάλματος σύλληψης για τους Τζορτζ και Ανδρέα Χάλλακ».
Η Air Mediterranean δεν απάντησε σε κανένα από τα ερωτήματά μας.

Διαφήμιση της Freebird για τις πτήσεις της Air Mediterranean.
Χάλλακ εναντιον Χάλλακ
Ποιος έχει τελικά την ευθύνη για αυτές τις επιχειρηματικές αποφάσεις; Και τι κάνουν οι ελληνικές αρχές; Φως σε αυτό ρίχνει μία επιστολή που φέρεται να συνέταξε και να έστειλε τον Φεβρουάριο του 2024 ο μέτοχος και μέχρι πρότινος μέλος του ΔΣ της Air Mediterranean, Φάντι Ηλίας Χάλλακ, προς το νομικό γραφείο Nobel Trust που εκπροσωπεί στην Κύπρο την κύρια μέτοχο της αεροπορικής εταιρείας, Pantrelalo Trading Limited. Στην επιστολή που εξέτασε το MIIR, o Φάντι Χάλλακ κάνει λόγο για μονομερείς ενέργειες εναντίον του από το Δ.Σ. της Air Mediterranean, οι οποίες θεωρεί πως τον έχουν ζημιώσει οικονομικά και για μία διοίκηση που δεν του επιτρέπει την πρόσβαση στα αρχεία της εταιρείας.
Κατηγορεί ακόμη τον αδερφό του και τον πατέρα του και τους κύριους συνεργάτες τους, μεταξύ άλλων, πως «πλαστογραφούσαν τα οικονομικά και λειτουργικά βιβλία και αρχεία της Air Mediterranean», πως «το δηλωτικό επικίνδυνων εμπορευμάτων φορτίου παραποιείται και τα πραγματικά δεδομένα αποκρύπτονται από όλες τις αρχές» και καταγγέλει «σοβαρές παραβάσεις των οικονομικών, εμπιστευτικών, ασφαλιστικών και επιχειρησιακών καθηκόντων». Αναφέρει ακόμη πως «ο Mahmoud Al-Daj επισκεπτόταν συχνά τον Τζορτζ και τον Ανδρέα στα γραφεία της Air Mediterranean και είχε επισκεφθεί το σπίτι των Τζορτζ και Νάντα Χάλλακ αρκετές φορές», ενώ δηλώνει πως πιστεύει ότι ο Τζορτζ «συνεχίζει να χρησιμοποιεί τις διασυνδέσεις του για να δωροδοκεί και να εφαρμόζει διαρκώς τακτικές εκφοβισμού». Τέλος, εκφράζει φόβο για τη ζωή του και την οικογένειά του.
Ο Ανδρέας και ο Τζορτζ Χαλλακ δεν απάντησαν σε κανένα από τα γραπτα ερωτήματά μας. Απευθυνθήκαμε επίσης στον Φάντι Χάλλακ, ο οποίος επιβεβαίωσε την ύπαρξη της επιστολής και ενημέρωσε πως έχει κινηθεί δικαστικά και εξώδικα κατά της εταιρείας, της οποίας παραμένει μέτοχος. Δήλωσε ακόμη τα εξής: «Προσπαθώντας από τον Ιανουάριο του 2022, μέσω των δικαιοδοτικών θεσμών και των ανεξάρτητων Αρχών σε Ελλάδα και Κύπρο, να αναδείξω τις αλήθειες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της Air Mediterranean, έχω συναντήσει μέχρι σήμερα μόνο ανεξήγητα αδιέξοδα. Ευελπιστώ τώρα να αποκαλυφθούν οι παράνομες πράξεις και οι υπεύθυνοι για τα πεπραγμένα της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας, καθώς και να κινητοποιηθούν οι ταγοί της δικαιοσύνης να πράξουν το όχι και τόσο αυτονόητο υπηρεσιακό καθήκον τους».
Όπως αναφέρουν δικηγόροι που εμπλέκονται στην υπόθεση, αντεισαγγελέας εφετών είχε επιληφθεί των πληροφοριών για όσα καταγγέλλει στην επιστολή του ο Φάντι Χάλλακ, με σκοπό αυτές να προωθηθούν στην Αρχή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. Παράλληλα, η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών έχει επίσης στα χέρια της την επιστολή μετά από μηνυτήρια αναφορά δημόσιου φορέα προκειμένου να ελεγχθούν οι καταγγελίες του Φάντι Χάλλακ. Η δικαστική εξέλιξη, ωστόσο, της υπόθεσης μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης δεν είχε γίνει γνωστή.

Ο Μοχάμαντ Μαζντ Ντέιρι (αριστερά στα λευκά) στον αεροδιάδρομο του διεθνούς αεροδρομίου Δαμασκό μετά την άφιξη της πτήσης της Air Mediterranean από Αθήνα στις 30/6/2025 – Πηγή: Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας Συρίας
Ελεύθερα πουλιά
Οι πτήσεις της Air Mediterranean προς Συρία διεκόπησαν στις 20/10/2023, λίγο πριν τεθούν επίσημα σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2024 οι κυρώσεις της ΕΕ στον Al Daj και τις εταιρείες του. Ξεκίνησαν πάλι πριν από ένα μήνα και διεξάγονται μέσω ενός άλλου πρακτορείου, του Almera Travel & Tourism.
Ο εμφύλιος των Χάλλακ εξακολουθεί να μαίνεται. Η Ερυθρά Αγγελία εναντίον του πατέρα και του μεγαλυτερου γιου της οικογένειας δεν εχει εφαρμοστεί.
Ο καταζητούμενος από το FBI έμπορος όπλων Ντέιρι κάνει δημόσιες εμφανίσεις στη Δαμασκό στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται τώρα στη χώρα.
Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα τι κάνουν οι ελληνικές και οι ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να διασφαλίσουν πως ο ελληνικός αερομεταφορέας και οι συνεργάτες του, αλλά και άλλες εταιρείες, δεν εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες και δεν διακινδυνεύεται η ασφάλεια των επιβατών.
Όσο για τον καταδικασμένο ναρκέμπορο Mahmoud Al-Daj, ελάχιστα είναι γνωστά για τις δραστηριότητες του μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ.
Εκτός από μια και μοναδική ανάρτησή του στο Facebook στις 31 Δεκεμβρίου 2024 που καυχιόταν για την άφιξη του πρώτου πλοίου στο λιμάνι της Λαττάκειας φορτωμένο με αυτοκίνητα και λεωφορεία: «Ένα νέο επίτευγμα που ενσαρκώνει το όραμα και τη φιλοδοξία μας… για το έτος 2025», έγραψε δείχνοντας την πρόθεσή του να συνεχίσει τις…επιχειρηματικές του δραστηριότητες στη Συρία.
Αργότερα διέγραψε την ανάρτηση. Τα ίχνη του αγνοούνται.
*Η διασυνοριακή έρευνα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Journalismfund Europe και δημοσιεύεται στα MIIR (Ελλάδα), SIRAJ (Συρία), DARAJ (Λίβανο), Voxeurop (Γαλλία) και l’Espresso (Ιταλία).
Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών το Σάββατο 2 Αυγούστου 2025.
